2020.05.11.

Alkalmazkodtunk a járványhelyzethez – Interjú Dr. Kovács Krisztinával

A megfelelő higiénia mindig és mindenhol létfontosságú kérdés. Egy fogorvosi rendelőben, járványhelyzet idején mindez hatványozottan igaz. Hogy ilyenkor milyen lehetőségei és kötelességei vannak egy egészségügyi szolgáltatónak, arról Dr. Kovács Krisztinával, a Sorridente Wellness fogászat fogszakorvosával és implantációs specialistájával beszélgettünk.

Az első koronavírussal fertőzött személyeket március elején regisztrálták hazánkban, és nem sokkal később veszélyhelyzetet hirdettek Magyarországon. A fogászatok a kormányzati rendeleteknek megfelelően a hagyományos formában bezárták a kapuikat, és átálltak a sürgősségi betegellátásra.

Miért volt erre szükség?

A fogászati ellátás jellemzője, hogy a pácienssel hosszabb, sokszor több, mint 15 perces, és 1 méteren belüli kontaktusra van szükségünk, mely tényezők már önmagukban is a fertőzés terjedésének veszélyét hordozzák magukban.

Ehhez adódik hozzá, hogy bizonyos munkafolyamatok – turbina, mikromotor és más forgóeszközök használata – aeroszol képződéssel járnak, amiknek kiemelt szerepük lehet a Covid-19 terjedésében. Pácienseink és saját egészségünk megőrzése érdekében ebben az időszakban csak olyan eseteket láttunk el, akik sürgős ellátásra szorultak.

Alkalmazkodtunk a járványhelyzethez - Interjú Dr. Kovács Krisztinával - Technoliving

Május 4-től újraindult az ellátás, a fertőzésveszély viszont nem múlt el. Milyen feltételekkel fogadják újra a betegeket?

A fogászati beavatkozás szükségessége, módjának meghatározása és a Covid-19 gyanújának kizárása érdekében egy előzetes telefonos vagy online konzultáció során felmérjük a beteg állapotát, majd részletes tájékoztatást adunk arról, hogy milyen óvintézkedéseket kell betartania, ha személyesen is felkeres bennünket. Pácienseinket kizárólag előzetes időpontegyetetés után fogadjuk, a kezelések közötti időtartamot pedig minimum 15 percre növeltük (eddig ez az idő 10 perc volt).

Mindenkinek az előre egyeztetett időpontra pontosan, gyermek, gyámság alatt álló, valamint önmagát ellátni korlátozottan képes kísérő nélkül kell érkeznie, a váróban maszkot kell viselnie, és kötelező elvégeznie a kézfertőtlenítést. Amennyiben valaki nem visel maszkot, azt természetesen biztosítjuk a számára.

Annak is megteremtettük a feltételeit, hogy a kezelésre érkezők 2 méteres távolságtartással tudjanak helyet foglalni a váróban (telefonos és online előjegyzés során csak annyi pácienst jegyzünk elő, amellyel ez biztosítható), megérkezéskor pedig a Covid-19 okozta fertőzés gyanújának kizárása céljából testhőmérsékletet mérünk, valamint rákérdezünk a tünetekre. Amennyiben a magas testhőmérséklet, a beteg légúti panaszai és tünetei vagy a kérdőív alapján magas koronavírus kockázatot valószínűsítünk, az eddigi eljárásrendnek megfelelően csak sürgősségi betegellátást végezhetünk el – minden más beavatkozást el kell halasztanunk, és a pácienst a háziorvosához irányítjuk (Covid gyanús személyeknél tervezett beavatkozásra kizárólag Covid PCR negatív eredmény birtokában kerülhet sor).

Szükséges felállítani valamilyen sorrendet a betegek között vagy minden pácienst el tudnak látni?

Természetesen arra törekszünk, hogy minden ellátásra jelentkező személyt el tudjunk látni, amennyiben azonban az újraindítás során a betegek közötti távolságtartást, a fertőtlenítési eljárások elvégzését, illetve egyéb előírások betartását nem tudjuk biztosítani minden páciensünk számára néhány napon belül, akkor az ellátásukat priorizálnunk kell.

Ilyenkor elsőbbséget élveznek a sürgősségi fogászati beavatkozások, ezt követik az elkezdett és a krónikus fenntartó kezelések, végül pedig az előző két kategóriába nem tartozó kezelések elkezdése következik.

Milyen óvintézkedéseket kellett hozni a várók tisztán tartása érdekében?

Bizonyos általános fertőzés megelőzési irányelvek betartása a rendelő teljes területén kötelező érvényűvé váltak – ezek természetesen pácienseinkre is vonatkoznak. A távolságtartás, maszkviselés, kézmosás és kézfertőtlenítés mellett a használati tárgyak kézzel történő érintését is törekszünk minimálisra csökkenteni.

A váróhelyiségben és a bejárati ajtón elhelyeztük a Covid-19 fertőzésre vonatkozó és a fogászati rendelő óvintézkedésekkel kapcsolatos tájékoztatóit, a kézbe vehető kiadványokat, szórólapokat, illetve gyermekjátékokat, színezőket és ceruzákat pedig ideiglenesen eltávolítottuk.

Az ivóvízadagoló berendezés használatát átmenetileg szüneteltetjük, a mellékhelyiségekben biztosítjuk a kézfertőtlenítés és kézmosás feltételeit, fizetéskor pedig minden páciensünket megkérjük, hogy lehetőség szerint kártyás fizetéssel vagy banki átutalással rendezzék a felmerülő költségeket.

És milyen szabályok vonatkoznak a rendelőkre?

A kezelőhelyiség munkafelületein kizárólag az aktuális betegkezeléshez előkészített munkaeszközöket tartjuk, a számítógép tartozékait és a telefonkészülékeket fertőtlenítő és cserélhető fóliával vontuk be.

Rendelőinket jelenleg forgó rendszerben használjuk, a kezelések között minimum 15 perces szünetben a betegzónában elhelyezkedő felületeket fertőtlenítjük, valamint a padlózat fertőtlenítőszeres felmosását is folyamatosan elvégezzük. Ez nálunk a járványhelyzettől függetlenül is így történt, a kezelőn belül ugyanis mindenki potenciálisan fertőzöttnek tekintendő – gondoljunk csak a Hepatitis fertőzés veszélyére. A kezelőben és a váróban a gyakran érintett felületek fertőtlenítését minden beteg után elvégezzük.

Kiemelt figyelmet fordítunk a kezelőhelyiségek levegőjére is. A beavatkozások közötti 15 perces szellőztetés mellett légtisztító berendezéseket is üzemeltetünk. Ami új dolognak számít, hogy a központi szerkezetek mellett március óta IQAir légszűrő berendezéseket is használunk.

Miért tartották fontosnak, hogy IQAir légszűrő berendezéseket is üzembe helyezzenek?

Ezek a szerkezetek 100%-osan ózonmentes működést biztosítanak, hatékonyságuk nem csökken a használat során, és ami a legfontosabb, hogy rendelkeznek olyan tanúsítvánnyal, ami igazolja, hogy a levegőben található egyéb szennyező részecskék mellett képesek kiszűrni a baktériumokat és a vírusokat is (a korábban használt berendezés erre nem volt alkalmas). Ennek a jelenlegi helyzetben kiemelt jelentősége van, de egészségügyi intézményekben járványhelyzettől függetlenül is fontos erre odafigyelni.

A steril környezetet és a tiszta levegőt tehát garantálni tudják. Mikre kell még odafigyelniük a kezelést végző szakembereknek?

Minden műszak megkezdése előtt kötelező a személyzet számára a testhőmérséklet mérés elvégzése, Covid-19 gyanús esetben a munkavégzés természetesen nem kezdhető meg.

Az adminisztrációs tevékenységeket végző személyzetnek is kötelező maszkviselés van előírva, az ellátó személyzet többi tagja számára pedig hosszú ujjú védőruházat és lábzsák viselése is kötelező (korábban rövid ujjú munkaruhában dolgoztunk, csak sebészeti beavatkozásokhoz vettünk fel steril védőruhát). Ezek felvétele előtt és levétele után is kötelező elvégeznünk a kézfertőtlenítést.

A páciens közvetlen fogászati ellátásában résztvevő személyzet számára FFP2/FFP3 maszk, plexi pajzs, védőszemüveg, egyszerhasználatos védőruha vagy műanyag kötény és sebészi sapka viselése is kötelező.

A kezelések során máshogy zajlanak a dolgok a megszokottól?

A kezelés megkezdése előtt minimum 1 percig 1%-os Hyperol oldatos vagy Clorhexidin-es öblögetésre kérjük minden páciensünket, a kezelés elején és végén pedig bőrfertőtlenítővel töröljük le az arcukat. Amennyiben az adott beavatkozás során lehetséges, kofferdám izolálást használunk, az elszigetelt fogat Hyperol-os oldattal töröljük át, és dupla elszívást alkalmazunk.

Mit lehet tenni, ha Covid-19 gyanús vagy igazoltan fertőzött beteg ellátására van szükség?

Ahogy korábban említettem ezekben az esetekben csak sürgősségi ellátást végezhetünk, minden más beavatkozást lehetőség szerint el kell halasztanunk a páciens gyógyulásáig. A Covid-19 gyanús, valószínűsített és megerősített páciensek estében a halaszthatatlan kezeléseket egy speciális útmutatóban leírt szabályok szerint haladva, és a szükséges védőfelszereléseket alkalmazva végezzük el.